Cvičení
Zabývá se především strabismem (šilháním), amblyopií (tupozrakostí) a diplopií (dvojitým viděním).
V dětské populaci se vyskytuje 6 % zrakových poruch, což je poměrně hodně vysoké číslo. Téměř 4 % přitom tvoří amblyopie neboli tupozrakost.
Při tupozrakosti i s nejlepší korekcí nelze dosáhnou normální zrakové ostrosti. Naopak dojde-li k jejímu odhalení včas, lze včasnou a účinnou léčbou její vývoj zastavit.
Tupozrakost může vzniknout u šilhajících dětí, při refrakčních (dioptrických) vadách a řadě vrozených či získaných chorob, kdy jsou neprůhledná optická média a zraková stimulace je snížená, nebo zcela chybí.
Pleoptikou se nazývá léčba amblyopie. Její úspěch závisí na 3 faktorech:
Ø věku dítěte a jeho inteligenci, při čemž je důležitá jak doba vzniku, tak doba počátku léčby,
Ø trpělivosti – oftalmologa,ortoptistky, rodičů a dítěte samotného,
Ø pochopení a vytrvalosti rodičů v provádění domácí léčby.
Léčbu okluzí je třeba doplnit aktivním a pasivním pleoptickým cvičením.
Aktivní pleoptická léčba
Při tomto cvičení se tupozraké oko aktivně podílí na úkolech, které se provádí za pomoci hmatu, sluchu a paměti. Většinou jsou to cviky, prováděné na blízko, ale mohou se provádět i v prostoru. Dítě je může provádět po instrukci a pod dohledem rodičů doma, nebo v pleopticko-ortoptických cvičebnách za asistence ortoptisty. Jsou to nejčastěji zrakově-hmatová cvičení: sestavování stavebnic, mozaiky, obkreslování, vypichování obrázkových předloh, navlékání korálků, vyšívání aj.. Mohou se využít i společenské hry: domino, dáma, šachy… V posledních letech existují počítačové programy, při nichž mohou, hlavně starší děti, tupozraké oko také procvičovat.
Aktivní pleoptická cvičení mohou děti provádět pomocí speciálních přístrojů, mezi které patří nejvíce používané :
Ø CAM – zrakový stimulátor, navržen v r.1978 fyziologem F.W.Campbellem a později upraven kolektivem lékařů z Hradce Králové, skládá se z černobílých pruhů (resp. čtverců) na šachovnici. Je založen na principu účinnější stimulace zrakových korových neuronů. V současné době je to nejrozšířenější pleoptický přístroj v pleopticko-ortoptických cvičebnách,
Ø Lokalizátor – dítě lokalizuje světelné body, které mu ortoptistka postupně zmenšuje,
Ø Korektor – dítě obtahuje kovovým hrotem předlohy, na chybu je upozorněn zvukovým a světelným signálem.
Pasivní pleoptická léčba
Prováděná pomocí přístrojů a pomocí prizmat, hlavně u amblyopie s excentrickou fixací.
Ø Makulotester – dříve Cüppersův stolní koordinátor, jeho součástí je Haidingerův svazek, viděný pouze foveou, dítě nacvičuje a upevňuje správnou centrální fixaci,
Ø Pleoptofor, Centrofor, Eutyskop,
Ø Prizmata,
Ø Skotomizace modrým světlem,
Ø Stimulace červeným světlem,
Ø Cvičení rozlišovací schopnosti,
Ø Cvičení lokalizace.
Pleoptická cvičení jsou náročná na soustředění dítěte, na trpělivost a na čas. Pokud je pleoptická léčba účinná a amblyopie je úplně vycvičena, většinou cvičení ještě nekončí, je nutné odstranit příčinu amblyopie, kterou je více než v 50 % strabismus. Po pleoptickém cvičení následuje cvičení ortoptické nebo v některých případech operace strabismu s následnou ortoptickou léčbou. Výše vyjmenované přístroje ani aktivní cviky nejsou zdaleka uvedeny všechny, záleží na vybavení jednotlivých pracovišť a na ortoptické sestře a její vynalézavosti a zkušenostech, jak dokáže cvičení udělat pro dítě atraktivní a zajímavé.