DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Cvičení

 
 
ORTOPTICKÁ  A PLEOPTICKÁ CVIČENÍ
 
    Ortoptika se podílí na preventivní, léčebné a diagnostické péči s cílem dosažení co nejlepší zrakové ostrosti a navození jednoduchého binokulárního vidění u vrozených  a získaných očních vad.

Zabývá se především strabismem (šilháním), amblyopií (tupozrakostí) a diplopií (dvojitým viděním).
V dětské populaci se vyskytuje 6 % zrakových poruch, což je poměrně hodně vysoké číslo. Téměř 4 % přitom tvoří amblyopie neboli tupozrakost.
 
    Tupozrakost je zhoršení zrakové ostrosti oka, které je následkem nedostatečné zrakové stimulace v kritickém období vývoje vidění. V mnoha případech je však počínající tupozrakost velmi těžké rozpoznat, neboť se zpočátku může vyvíjet zcela bez příznaků. Pro dítě, u něhož se tupozrakost rozvíjí, je vjem zdravým okem dostatečný. Mozek tedy není nucen vnímat obrazy z hůře vidícího oka a postupně jej přestane používat. Pokud ale již dojde k ukončení vývoje zraku a nebyla doposud zahájena léčba, stává se tupozrakost trvalým, léčbou neovlivnitelným stavem.
Při tupozrakosti i s nejlepší korekcí nelze dosáhnou normální zrakové ostrosti. Naopak dojde-li k jejímu odhalení včas, lze včasnou a účinnou léčbou její vývoj zastavit.
Tupozrakost může vzniknout u šilhajících dětí, při refrakčních (dioptrických) vadách a řadě vrozených či získaných chorob, kdy jsou neprůhledná optická média a zraková stimulace je snížená, nebo zcela chybí.
 
Pleoptika
je označení pro léčbu tupozrakosti, kdy musíme tupozraké oko co nejvíc zatížit prací na blízko. Přinutit amblyopické oko k činnosti lze jedině vyloučením dívání se okem lépe vidoucím. Toho docílíme okluzí (zakrytím) oka ,,klapkou“ na brýlích, náplastí na kůži (okluzor) nebo na brýlovém sklu, izolepou.
 
Provádí se pleoptika aktivní klasická
- navlékání korálků,
- překreslování přes průsvitku,
- obkreslování obrázků,
- vybarvování drobných obrázků
- fixace na body,
- vyšívání,
- vypichování obrázků,
- hry na PC,
- stolní tenis, míčové hry atd.
Aktivní pleoptiku může dítě provádět i doma.
 
Pleoptika aktivní-přístrojová - lokalizátory, korektory.
 
Pasivní pleoptika je cvičení pomocí prizmat, na toposkopu, používá se Cam-zrakový stimulátor, didaktické přístroje, Makulotest - stolní koordinátor, který upevňuje centrální fixaci, cvičení rozlišovací schopnosti na dálku i na blízko aj.
Tato léčba je dlouhodobá a vyžaduje důslednost a pravidelnost cvičení, která doporučí lékař nebo ortoptista.
Velmi důležité je správně dodržovat předepsanou dobu nošení okluze. Cvičení v ortoptické ordinaci je třeba podpořit i cvičením doma. Každé ortoptické pracoviště podá přesné instrukce o cvičení a  poskytne odborné letáčky.

 Pleoptikou se nazývá léčba amblyopie. Její úspěch závisí na 3 faktorech:

Ø    věku dítěte a jeho inteligenci, při čemž je důležitá jak doba vzniku, tak doba počátku léčby,

Ø    trpělivosti – oftalmologa,ortoptistky, rodičů a dítěte samotného,

Ø    pochopení a  vytrvalosti  rodičů v provádění domácí léčby.

                     

Léčbu okluzí je třeba doplnit aktivním a pasivním pleoptickým cvičením.

Aktivní pleoptická léčba

    Při tomto cvičení se tupozraké oko aktivně podílí na úkolech, které se provádí za pomoci hmatu, sluchu a paměti. Většinou jsou to cviky, prováděné na blízko, ale mohou se provádět i v prostoru. Dítě je může provádět po instrukci a pod dohledem rodičů doma, nebo v pleopticko-ortoptických cvičebnách za asistence ortoptisty. Jsou to nejčastěji zrakově-hmatová cvičení: sestavování stavebnic, mozaiky, obkreslování, vypichování obrázkových  předloh, navlékání korálků, vyšívání aj.. Mohou se využít i společenské hry: domino, dáma, šachy…  V posledních letech existují počítačové programy, při nichž mohou, hlavně starší děti,  tupozraké oko také procvičovat.

    Aktivní pleoptická cvičení mohou děti provádět pomocí speciálních přístrojů, mezi které patří nejvíce používané :

Ø    CAM – zrakový stimulátor, navržen v r.1978 fyziologem F.W.Campbellem a později upraven kolektivem lékařů z Hradce Králové, skládá se z černobílých pruhů (resp. čtverců) na šachovnici. Je založen na principu účinnější stimulace zrakových korových neuronů. V současné době je to nejrozšířenější pleoptický přístroj v pleopticko-ortoptických cvičebnách,

Ø    Lokalizátor – dítě lokalizuje světelné body, které mu ortoptistka postupně zmenšuje,

Ø    Korektor – dítě obtahuje kovovým hrotem předlohy, na chybu je upozorněn zvukovým a světelným signálem.

Pasivní pleoptická léčba

Prováděná pomocí přístrojů a pomocí prizmat, hlavně u amblyopie s excentrickou fixací.

Ø    Makulotester –  dříve Cüppersův stolní koordinátor, jeho součástí je Haidingerův svazek, viděný pouze foveou, dítě nacvičuje a upevňuje správnou centrální fixaci,

Ø    Pleoptofor, Centrofor, Eutyskop,

Ø    Prizmata,

Ø    Skotomizace modrým světlem,

Ø    Stimulace červeným světlem,

Ø    Cvičení rozlišovací schopnosti,

Ø    Cvičení lokalizace.

    Pleoptická cvičení jsou náročná na soustředění dítěte, na trpělivost a na čas. Pokud je pleoptická léčba účinná a amblyopie je úplně vycvičena, většinou cvičení ještě nekončí, je nutné odstranit příčinu amblyopie, kterou je více než v  50 % strabismus. Po pleoptickém cvičení následuje cvičení ortoptické nebo v některých případech operace strabismu s následnou ortoptickou léčbou. Výše vyjmenované přístroje ani aktivní cviky nejsou zdaleka uvedeny všechny, záleží na vybavení jednotlivých pracovišť a na ortoptické sestře a její vynalézavosti a zkušenostech, jak  dokáže cvičení udělat pro dítě atraktivní a zajímavé.

 
 
Ortoptická cvičení
 
Nazýváme ta cvičení, která vedou k léčbě šilhání (nebo-li   konzervativní léčba strabismu). V dětském věku, kdy ještě nejsou zrakové funkce zafixovány,  je možno šilhání cvičením odstranit, nebo  stávající stav zlepšit.
U dospělých je možné cvičení provádět pouze v některých případech. To musí posoudit  oční lékař, který po zhodnocení stavu může dospělého pacienta  odelat  na ortoptické pracoviště.